Skip to main content

🎃 Halloween komt eraan! 🎃

Daarom leek het mij gepast om wat online “horror” situaties te bespreken en hoe je deze kunt aanpakken. “Write what you know” zeggen ze wel eens en deze eerste situatie is jammer genoeg mezelf al eens overkomen. Kort samengevat: vervelende online situaties (die je dus liever nooit meemaakt).

1. Foutieve e-mail verstuurd

De meeste van ons maken het wel eens mee… Maandagmorgen, je hoofd er nog niet goed bij (want de koffie/chocomelk is nog niet ingekickt) en je denkt… we gaan met een simpele taak beginnen: de mailbox. Je stelt je mail op, leest de inhoud na (zoals een echte professional doet 😉), drukt op de verzendknop en dan zie je het ineens: dat foutief e-mailadres! Whoops…

No worries, Creative Cookies legt stap voor stap uit wat je in Outlook en Gmail kunt ondernemen!

Foutieve e-mail intrekken via Microsoft Outlook

Laat de adrenaline maar stromen want nu moet je snel zijn!

  • Ga naar je Verzonden berichten en dubbelklik op de foutieve e-mail zodat deze in een apart venster opent.
  • Klik bovenaan in je lint op Acties > Dit bericht intrekken…
Acties - bericht intrekken
  • Nu kan je kiezen tussen Ongelezen kopieën van dit bericht verwijderen of Ongelezen kopieën verwijderen en vervangen door een nieuw bericht. Indien je kiest om het bericht door een nieuwe te vervangen, druk je vervolgens op Verzenden.
Afbeelding-Outlook-dit-bericht-intrekken

Is het gelukt denk je nu? Wel, hierom dat ik zei dat je snel moest handelen. Er zijn 3 voorwaarden waar aan voldaan moet zijn:

  • De e-mail zit nog ongelezen in de inbox van de ontvanger.
  • De ontvanger klikt eerst op de recentste e-mail. Klikt hij toch eerst op de oorspronkelijke e-mail, gaan beide e-mails alsnog leesbaar blijven.
  • De ontvanger gebruikt ook Outlook.

Outlook laat je via e-mail weten of je terugroeping succesvol was of niet.

Extra tip #1:

Stel een delay van enkele minuten in, dit kan in sommige gevallen een groot verschil maken. Tenslotte is voorkomen beter dan genezen, toch?

Ga hiervoor naar Bestand > Info > Regels en waarschuwingen beheren.

Outlook_Regels en waarschuwingen

Onder het tabblad E-mailregels ga je naar Nieuwe regel… > Regel toepassen op berichten die ik verzend > Volgende > Volgende.

Regel toepassen op berichten die ik verzend

Vink hierna Aflevering van het bericht een aantal minuten uitstellen aan > stel het aantal minuten in > Volgende > Volgende.

Aflevering bericht aantal minuten uitstellen

Geef vervolgens een gepaste naam in > zorg dat het vinkje Schakel deze regel in geselecteerd is > Voltooien.

Naam regel

Je bericht uitgesteld versturen is nu succesvol ingesteld!

E-mail terugroepen in Gmail

Een e-mail terugroepen in Gmail is veel eenvoudiger.

Onderaan verschijnt namelijk de boodschap “bericht verzonden” en kan je nog kiezen uit Ongedaan maken of Bericht weergeven.

Gmail bericht verzonden

Extra tip #2:

Het is mogelijk om de periode om het verzenden ongedaan te maken wat langer in te stellen.

Ga hiervoor naar het tandwiel > instellingen, hier kun je onder algemeen bij Verzenden ongedaan maken: annuleringsperiode verzenden de seconden aanpassen naar 5 – 10 – 20 of 30 seconden.  Altijd slim om deze op 30 seconden in te stellen, je weet maar nooit als je het eens nodig hebt.

Gmail verzenden ongedaan maken

Ontdek je een tijd later dat je een fout gemaakt hebt, kan je helaas niet zoals bij Outlook de mail op een later tijdstip intrekken.

2. Gevoelige, persoonlijke informatie op het internet

Iedereen zoekt in Google of Bing zijn eigen naam wel eens op om te kijken wat er over zichzelf te vinden is. Zie je iets wat je absoluut verwijderd wil hebben zoals je naam, persoonsgegevens of andere gevoelige informatie? Dan kan je het volgende ondernemen.

  • Probeer te achterhalen wie de website waar je gegevens op staan beheert en contacteer deze persoon.
  • Vervolgens kan je een verzoek indienen om de inhoud te laten verwijderen bij Google of Bing om de gegevens uit deze zoekmachines in Europa te laten wissen. Voor andere zoekmachines zal je een schriftelijke aanvraag moeten indienen.

Wil je een aanvraag doen om bijvoorbeeld je persoonsgegevens te laten wissen? Om je op weg te helpen kan je hier op de site van de Gegevensbeschermingsautoriteit of op de Nederlandse site van de Autoriteit persoonsgegevens modelbrieven terugvinden.

Indien je meer informatie en tips wil bekomen over gegevensbescherming kan je kijken op de website van de politie en de Gegevensbeschermingsautoriteit, via deze laatste kan er ook een klacht worden ingediend indien er geen gehoor aan de uitoefening van je rechten wordt gegeven.

3. Webpagina’s worden niet geïndexeerd

Je hebt een tijd geleden vol spanning je website online gepubliceerd, maar Google lijkt je pagina’s niet weer te geven. Een ramp als je klanten je niet kunnen vinden.

Extra tip #3:

Kijk hier naar de voordelen van een professionele website

  • Site:jedomeinnaam.be

In dit geval kan je best naar Google gaan en site:jedomeinnaam.be invoeren. Zie je hier al je webpagina’s tussen staan? Dan zijn deze geïndexeerd en staat jouw bedrijf waarschijnlijk achteraan in de zoekresultaten (Tip: bekijk onze SEO-tips om hier verandering in te brengen).

  • Google Search Console

Zie je niets staan? Volg dan deze stappen:

Log in op Google Search Console. In de linker kolom vindt je URL-inspectie.

Google-search-console

Type hier de URL in die je wil checken.

URL zoekbalk

Indien er een melding staat dat de URL niet geïndexeerd is door Google, kijk je bij Dekking of er geen foutmeldingen zijn voor deze webpagina.

Geen foutmeldingen? Super! Dan kan je bij deze melding onderaan Indexering aanvragen klikken. Het duurt enige tijd voordat Googlebot deze webpagina zal crawlen.

URL niet geïndexeerd door Google

Indien dit niet het juiste resultaat geeft, kan je deze andere veel voorkomende mogelijkheden aftoetsen die ervoor zorgen dat webpagina’s niet geïndexeerd worden:

  • Robots.txt

Dit is een klein tekstbestand met een protocol dat webbeheerders de mogelijkheid geeft om zoekmachine robots te laten weten welke URL’s of mappen van je website gecrawled mogen worden. Het is mogelijk dat hier een Noindex tag van kracht is waardoor er geen indexering mogelijk is. Dit controleren we standaard bij onze website audit.

  • Noindex meta tag

Als de noindex meta tag (of robots meta tag) in de HTML-code staat, met name in de <head> van je webpagina, wordt Google verzocht om je pagina niet in de zoekresultaten weer te geven. Vaak wordt deze tag gebruikt als je website nog in opbouw is. Het stukje code ziet er zo uit: <meta name=”robots” content=”noindex” />.

  • XML-sitemap

Een XML-sitemap is een inhoudsopgave van je website, bedoelt voor zoekmachines zoals Google. Wij maken dit bestand om deze zoekmachines te helpen je website sneller en beter te indexeren. Kan de zoekmachine niet alle webpagina’s vinden? Zorg dat deze dan zeker in de sitemap.xml aanwezig zijn zodat Google weet welke pagina’s van je website allemaal gecrawled mogen worden.

  • Duplicate inhoud

Duplicate inhoud oftewel dubbele inhoud kan ook roet in het eten gooien. Als Google vindt dat bepaalde pagina’s qua inhoud teveel op elkaar lijken, ziet hij dit als dubbele content en zal hij hiervan maar één pagina kiezen.  Zorg dus voor een unieke inhoud op elke pagina.

Bedankt voor het lezen van mijn bericht en hopelijk vond je deze informatie nuttig, al hoop ik dat je dit nooit nodig zullen hebben 😊. Deel dit bericht zodat je iemand anders ook kunt helpen indien ze zich in één van deze situaties bevinden.

En voor nu… Happy Halloween!

Zombie on Skype Emoticons 1.2