Skip to main content

Maak gebruik van video voor meer bezoekers

Als je video op je website gebruikt, wordt het oog van de bezoeker hier automatisch naartoe getrokken. Hierdoor zal er langer op je site gebleven worden waardoor de gemiddelde sessieduur omhoog gaat, wat vervolgens jouw score in zoekmachines een aanzienlijke boost geeft.

Naast een voorstelling van het bedrijf kan video gebruikt worden in de vorm van infographics of uitlegvideo’s over je product of dienst. Het is een extra brandingtool voor het bedrijf dat bovendien persoonlijker overkomt doordat mensen jou kunnen zien en eventueel horen, dit is één van de belangrijke voordelen bij influencers die hun ervaringen delen met het grote publiek.

Bij het publiceren van video op sociale media zoals YouTube kunnen mensen door reacties te geven ook een connectie met je organisatie opbouwen. Een belangrijke tip, een zelfgemaakte video t.o.v. een professionele video is nog steeds 100% beter dan geen video.

Benut de voordelen van veelgestelde vragen (FAQ)

Vaak stellen klanten dezelfde vragen, dat heb je misschien ook al ervaren? Met een FAQ-sectie of pagina kan je antwoorden op veelgestelde vragen op eenzelfde plaats terugvinden. Deze oplossing heeft meerdere voordelen; bezoekers zullen sneller antwoorden vinden en je kan in de communicatie met bezoekers of klanten snel refereren naar de antwoorden met een eenvoudige link.

Door het gebruik van FAQ zullen je bezoekers minder tijd moeten spenderen met het zoeken naar antwoorden en moet jij minder e-mails of telefoonoproepen beantwoorden. Het is een uitstekende manier om de klanttevredenheid te vergroten.

Mensen stellen tegenwoordig vaker een letterlijke vraag aan zoekmachines, beantwoordt jij deze specifiek in je FAQ, dan wordt je website meer relevant waardoor Google je hoger gaat zetten in de zoekresultaten.

Gebruik de voordelen van longform content en krijg meer bezoekers

Longform content klinkt complex maar is in essentie eenvoudig. Het is content dat een langere lengte dan gemiddeld heeft. Denk hierbij niet alleen in woorden, maar ook in tekens of karakters.

Hmm… langere content dan? Maar ik dacht dat online inhoud kort moest zijn omdat mensen online een kortere attention span hadden?

Ja en nee, kortere inhoud is nog steeds nuttig. Maar als je langere en relevante content kunt voorzien, moet je dit zeker doen. Je lezer zal dit waardevoller vinden door de uitgebreide informatie die hij kan terugvinden en hierdoor langer op je website blijven en laat dit net zijn wat Google leuk vindt.

Goede meta-omschrijving

De meta-omschrijving of meta description is een korte uitleg van de webpagina die de zoekmachine laat zien in de zoekresultaten. Je geeft hier een samenvatting over de diensten of producten die je op je website aanbiedt.

Vermeld in deze sectie zeker het hoofdzoekwoord. Indien je nog 1 à 2 andere belangrijke zoekwoorden hebt die van toepassing zijn, voeg je deze ook toe. Een goede omschrijving kan ervoor zorgen dat mensen sneller op je title tag (zie deel 1 met de 8 tips) gaan klikken.

Wil je je omschrijving wat meer laten opvallen? Gebruik (in geval het met je bedrijfsimago past) emoji’s. Deze kan je bijvoorbeeld kopiëren van getemoji.com. Qua lengte hou je het maximaal op 160 tekens, al speelt Google van tijd tot tijd wel eens met de best gebruikte lengte. Als kers op de taart eindig je met een catchy CTA-knop.

Kies de juiste sociale media voor meer bezoekers

Kies je sociale mediaplatformen naargelang je doelgroep. “Doe mij maar allemaal” is zeker niet de regel. Is dit bijvoorbeeld B2B, gebruik LinkedIn; bestaat jouw doelgroep eerder uit tieners, gebruik dan TikTok om te posten of adverteren. De twee meest gebruikte social media mediums zijn nog steeds FaceBook en Youtube in ons land, ideaal dus om veel bereik te krijgen. Alles begint met een goede profilering van je doelgroep.

Gebruik een contentkalender om te plannen wie, wat, wanneer en op welk platform gaat posten. Hierdoor heb je een beter overzicht van de afwisseling van inhoud en tijd die er tussen posts is en krijg je een goed beeld over de variatie op langere termijn. Laat wel altijd ruimte om tussentijdse posts te plaatsen bij spontane situaties.

Gebruik je tijd efficiënt door berichten /video’s op voorhand te creëren en in te plannen zodat het op het gewenste tijdstip getoond wordt. Doe dit voor bijvoorbeeld FaceBook via de FaceBook Business Suite:

Stap 1: Open FaceBook Business Suite
Stap 2: Ga naar berichten en verhalen
Stap 3: Ga naar berichten en open het tabblad “gepland”
Stap 4: Druk op de knop “bericht plannen” en geef de gewenste datum en tijdstip in.
Stap 5: Maak je bericht

Een andere manier is om je bericht in Business Suite te ontwerpen en vervolgens op het pijltje naast de knop “publiceren” te drukken, hier kan je het “bericht plannen” of “opslaan als concept”.

Als je actief bent op meerdere mediums kan een tool zoals Buffer goed van pas komen. Hierbij kan je berichten inplannen en kijken hoeveel interacties zoals klikken, reacties, … deze hebben gekregen.

Een goed middel om een breder publiek aan te spreken zijn hashtags (#). Gebruik hierbij underscores (_) in plaats van spaties, begin niet met een cijfer en #BeCreative 😉.

Trek de aandacht met leuke afbeeldingen. Ben je niet zo creatief? Canva is een handige tool om je social media berichten, video’s, presentaties, omslagen en meer te ontwerpen.