Skip to main content

Fris regelmatig je content op

Meer bezoekers krijg je door pagina’s regelmatig van nieuwe content te voorzien, deze pagina’s krijgen ook een betere ranking in de zoekresultaten bij zoekmachines zoals Google. Doe je dit niet, zal je dalen in de search results en zal je website moeilijker vindbaar worden. Hou hiervoor ook rekening met de relevantie van de content want andere factoren waaronder de gemiddelde sessieduur en het klikgedrag van de bezoekers tellen hierbij ook mee.

Schrijf dus hoogwaardige teksten over onderwerpen waarvan je denkt dat de bezoekers willen lezen, misschien trek je zo ook wel nieuwe bezoekers aan. Probeer dit zeker één- tot tweemaal per maand te doen, een oude pagina of artikel herschrijven kost je weinig tijd en kan voor goede resultaten zorgen. Weet je niet goed waar te beginnen? Kijk in Google Analytics welke pagina’s een lage gemiddelde betrokkenheidsduur hebben en ga er met de grove borstel door.

Schrijf goede titels

Hoe/wat/waarom zijn niet alleen nuttig om een vraag mee te beginnen in het dagelijkse leven, maar ook in je hoofdtitels of heading tags! De titel van dit artikel is hier alvast een voorbeeld van 😉 .  Daarnaast doen ook cijfers, jaartallen en haakjes [ ] het goed om aandacht te trekken.

Voor optimale SEO-resultaten maak je de titels niet te lang (zo een 60 karakters) en probeer je het zoekwoord zoveel mogelijk vooraan te plaatsen. Zorg er voor dat je de titel als een H1-kop geselecteerd hebt en dat je elke pagina een unieke, originele en relevante titel geeft.

Optimaliseer je title tags van oudere artikels

Als je goed wil scoren in Google of Bing kan je er niet omheen: title tags, ook wel de page title, meta title of SEO-title genoemd. Deze verschijnt in de titelbalk, de tabbladen van je browser en wanneer een bezoeker je website in de zoekresultaten van een zoekmachine ziet.

De title tag is niet te verwarren met (de hierboven beschreven) heading tag (H1/H2/H3) van je artikel, die bedoeld is voor als de bezoeker reeds op je pagina zit te surfen. Net zoals de heading tag maak je de SEO-titel best niet langer dan 60 karakters en wordt het zoekwoord best vooraan gezet. Gebruik ook powerwoorden en nummers.

Als je een bekende merknaam hebt zet je hem hier ook in. Goed, nu weet je wat een meta titel is en de basis om er een knaller van te maken, maar waar kan ik deze aanmaken?

In de HTML-code  zet je de title tag in de header:

<head><title> Hier staat mijn title tag</title></head>

Gebruik je WordPress? Dan kan je best een plug-in zoals RankMath of Yoast SEO installeren.

Maak een mobielvriendelijke website

We maken meer dan ooit gebruik van smartphones, tablets en 2-in-1 laptops om informatie te vinden op het internet. Het is immers niet voor niets dat Google’s “Googlebot” twee web crawlers heeft: één voor desktop en één voor mobiel (smartphones/tablets). Bovendien kijkt Google eerst naar de mobiele versie van je website en daarna pas naar de desktopversie.

Als je een website hebt die hier niet op inspeelt, laat je dus veel kansen liggen. Denk er bij het opzetten van je website aan dat je design “responsief” is om hoger te scoren in zoekmachines. Dit wil zeggen dat er automatisch rekening gehouden wordt met het schermformaat van het apparaat waarop je site bekeken wordt.

Voor een goede gebruikerservaring moet je ervoor zorgen dat de knoppen groot genoeg zijn (darten houden we wel voor het weekend ), je lettergrootte aangepast wordt en je afbeeldingen gecomprimeerd zijn. Is jouw website al geschikt voor mobiele apparaten?

Test het met de Google mobile friendly test of je kan natuurlijk ook zelf kijken op verschillende apparaten hoe je website er uit ziet.

Zorg dat je website snel laadt

Het is bewezen dat een traag ladende website je bounce rate (het percentage bezoekers dat maar één pagina op je website bekijkt en daarna vertrekt) verhoogt. Om je website snel geladen te krijgen, kan je een aantal dingen doen. Zo kan je lazy loading voor afbeeldingen gebruiken.

Dit zorgt ervoor dat je afbeeldingen, video’s, … pas ingeladen worden op het moment dat de bezoeker er bijna aankomt. Ook je afbeeldingen verkleinen kan helpen. Een volgende punt om te bekijken zijn je redirects.

Bij redirecten stuur je je bezoekers automatisch door naar een andere URL. Probeer deze te beperken tot het hoogst noodzakelijke en gebruik ook de juiste redirect, namelijk een 301 voor een permanente redirect en een 302 voor een tijdelijke redirect,  zodat het je ranking niet verkeerdelijk beïnvloed.

Kijk eens naar het gebruik een Content Delivery Network (CDN), dit is een geografisch verspreid netwerk van proxyservers die samenwerken zodat er een snelle internet content geleverd kan worden.

Daarnaast kan je ook je JS (JavaScript) en CSS (Cascading Style Sheets) minimaliseren of comprimeren met online tools. De laadtijd van je website kan ook van je hosting afhangen.

Benieuwd hoe snel de laadtijd van jouw website is? Neem eens een kijkje op Google PageSpeed Insights en doe test voor zowel mobiel als desktop.

Gebruiksvriendelijke website

Naast dat je website snel laadt en compatibel is voor mobiele apparaten, moet deze natuurlijk gebruiksvriendelijk zijn. De belangrijkste pagina is je homepage, maak deze overzichtelijk met een rustige uitstraling. Laat hier zien waarom jullie bedrijf uniek is en waar je de bezoeker mee kan helpen.

Maak een duidelijke navigatiestructuur zodat er niet teveel geklikt moet worden om tot de inhoud te komen waar ze naar zoeken. Bij een uitgebreidere website is het aan te raden een zoekfunctie te integreren. Laat je bezoeker met één klik op het logo naar de homepage navigeren en zorg dat de belangrijkste delen van je website hier te vinden zijn.

Vergeet niet je Call-to-action knoppen goed zichtbaar te maken door ze voldoende groot en duidelijk klikbaar te maken met een speciale kleur of vormgeving. Gebruik een duidelijk lettertype en lettergrootte zodat het goed leesbaar is, ook voor eventuele mobiele apparaten.

Belangrijk is ook je contactinformatie onderaan in de footer te vermelden en herhaal deze op elke pagina. Het is ook altijd goed om een 404-pagina te maken die je instelt om te verschijnen wanneer nodig, het is altijd leuker om deze te personaliseren en verwijs hier ook weer naar de belangrijkste pagina’s van je website.

Denk eens aan het integreren van een chatfunctie, deze kan eventueel al gegevens verzamelen van de bezoeker indien je er niet bent, zodat je hem bij beschikbaarheid terug kunt contacteren.

Bloggen

Om meer mensen je blog te laten bezoeken is gastbloggen een goed idee. Hierbij schrijf je een artikel dat gepubliceerd wordt op iemand anders zijn blog of website met als doel meer naamsbekendheid te krijgen. Het is een goede manier om je voor te stellen bij nieuwe bezoekers, goede relaties op te bouwen en door de verkregen externe link ook goed voor SEO.

Plaats hierbij je websitelink onderaan het artikel zodat je sneller gevonden wordt, gebruik hiervoor een anchortekst. Heb je in het verleden blogsartikelen gehad die veel gelezen geweest zijn en die nu wat minder bekeken worden?

Zorg dat deze up-to-date zijn en pas de datum op die van vandaag aan.  Maak je blogartikel aantrekkelijker met een afbeelding. Nog een manier om meer bezoekers naar je site te leiden is reacties achterlaten op andere blogs. Probeer je blogs aan elkaar te linken.

Interne links zijn (hyper)links naar andere pagina’s binnen dezelfde website. Ze zorgen ervoor dat je bezoeker makkelijk kan navigeren binnen je website naar andere pagina’s. Een voorbeeld hiervan zijn de links in je menu op je homepage (uitgezonderd websites die maar uit één pagina bestaan).

Door deze links kunnen zoekmachines je webpagina’s sneller vinden om te indexeren, daar deze het internet crawlen van link naar link. Verwijs je linktekst naar het onderwerp waarnaar je linkt. Via Google Search Console kan je zien wat je interne links zijn.

Voorbeeld van een interne link > contacteer ons vandaag nog

Voorbeeld van een externe link > ga naar wikipedia.org

Leave a Reply