De eerste stap is gezet, je bekijkt de mogelijkheden m.b.t. marketing automation.
Regelmatig terugkerende handelingen of processen die dagelijks manueel worden uitgevoerd, kunnen zonder twijfel geautomatiseerd worden d.m.v. een werkstroom en hieronder lees je hoe je dit kan doen.
Meer en meer bedrijven vinden hun weg naar marketing automatisering omdat personeel hun effectieve werktijd efficiënter kan benutten. Zowel kleine als grote bedrijven halen veel voordeel uit het automatiseren van hun marketing. Creative Cookies werkt samen met jou de volledige werkstromen uit op basis van de doelstellingen binnen jouw organisatie.
Even een eenvoudig voorbeeld: wanneer een bezoeker op je website op de knop ‘download de e-book met 10 marketing tips’ heeft gedrukt, wordt er automatisch een vervolgmail gestuurd met een bedankt bericht, eventueel kan hierna een evaluatieformulier over deze e-book worden nagestuurd.
Wanneer de bezoeker dan geëngageerd is en reageert, krijg je opnieuw een trigger en kan je een automatische reactie laten sturen met een vervolgactie, bijvoorbeeld ‘lees ook deze 20 tips voor meer bezoekers’. Indien de bezoeker niet reageert op je bericht krijg je weer een andere trigger. Je creëert als het ware een volledige communicatiestroom die achter de schermen tot in de puntjes is uitgewerkt en bij elke nieuwe situatie exact hetzelfde zal worden doorlopen.
Marketing automatiseren is een onderdeel van een marketingstrategie. Het voegt waarde toe aan een groter geheel. Deze toepassing gaat pas echt een versnelling hoger wanneer het rechtstreeks gekoppeld is aan je CRM-systeem. Na een goede analyse, uitvoering, implementatie en uitvoerige testfase zorgt dit voor veel voordelen, veel kansen en veel tijdswinst maar vergt het ook de nodige aandacht van de betrokken personen binnen je organisatie.
Een goed functionerend automatisatiesysteem is net zo sterk als de zwakste schakel wat in veel gevallen de gebruiker is. Wanneer de voordelen zichtbaar aanwezig zijn, gaan personen ook met veel enthousiasme hiervan gebruik maken.
Naast de marketingafdeling gaat ook je verkoopteam veel voordelen halen uit marketing automatisatie omdat ook voor hun dagelijkse activiteiten bepaalde processen kan automatiseren. Nieuwe website leads komen rechtstreeks in CRM en krijgen de automatische opvolging van e-mails waardoor je verkopers meteen al meer informatie hebben om te starten in een gesprek.