marketing_automatisatie

Creëer meer tijd en rendement door je marketing te automatiseren.

Bespreek met onze specialist uw mogelijkheden
Marketing automation

De eerste stap is gezet, je bekijkt de mogelijkheden m.b.t. marketing automation.

Regelmatig terugkerende handelingen of processen die dagelijks manueel worden uitgevoerd, kunnen zonder twijfel geautomatiseerd worden d.m.v. een werkstroom en hieronder lees je hoe je dit kan doen.

Wat is marketing automatisatie?

Meer en meer bedrijven vinden hun weg naar marketing automatisering omdat personeel hun effectieve werktijd efficiënter kan benutten.  Zowel kleine als grote bedrijven halen veel voordeel uit het automatiseren van hun marketing. Creative Cookies werkt samen met jou de volledige werkstromen uit op basis van de doelstellingen binnen jouw organisatie.

Marketing automation is onderdeel van je marketingstrategie

Even een eenvoudig voorbeeld: wanneer een bezoeker op je website op de knop ‘download de e-book met 10 marketing tips’ heeft gedrukt, wordt er automatisch een vervolgmail gestuurd met een bedankt bericht, eventueel kan hierna een evaluatieformulier over deze e-book worden nagestuurd.

Wanneer de bezoeker dan geëngageerd is en reageert, krijg je opnieuw een trigger en kan je een automatische reactie laten sturen met een vervolgactie, bijvoorbeeld ‘lees ook deze 20 tips voor meer bezoekers’. Indien de bezoeker niet reageert op je bericht krijg je weer een andere trigger. Je creëert als het ware een volledige communicatiestroom die achter de schermen tot in de puntjes is uitgewerkt en bij elke nieuwe situatie exact hetzelfde zal worden doorlopen.

Marketing automatiseren is een onderdeel van een marketingstrategie. Het voegt waarde toe aan een groter geheel. Deze toepassing gaat pas echt een versnelling hoger wanneer het rechtstreeks gekoppeld is aan je CRM-systeem. Na een goede analyse, uitvoering, implementatie en uitvoerige testfase zorgt dit voor veel voordelen, veel kansen en veel tijdswinst maar vergt het ook de nodige aandacht van de betrokken personen binnen je organisatie.

Een goed functionerend automatisatiesysteem is net zo sterk als de zwakste schakel wat in veel gevallen de gebruiker is. Wanneer de voordelen zichtbaar aanwezig zijn, gaan personen ook met veel enthousiasme hiervan gebruik maken.

Naast de marketingafdeling gaat ook je verkoopteam veel voordelen halen uit marketing automatisatie omdat ook voor hun dagelijkse activiteiten bepaalde processen kan automatiseren. Nieuwe website leads komen rechtstreeks in CRM en krijgen de automatische opvolging van e-mails waardoor je verkopers meteen al meer informatie hebben om te starten in een gesprek.

Marketing automatiseren in 3 stappen

  • Analyseer je proces (stapsgewijs)
  • Doorloop handmatig het proces
  • Test uitvoerig het proces (stapsgewijs)

Daarna kan je beginnen met automatiseren.

Hulp nodig met de 3 stappen?

Vandaag beslissen is een goed idee!

Je marketing automatiseren heeft veel voordelen! Je brengt bedrijfsprocessen in kaart, gaat stap voor stap de foutgevoeligheid verkleinen en vertrouw op de hoogste kwaliteit naar jouw bestaande of potentiële klanten.

Bespreek je ideeën met ons

De voordelen van marketing automatisatie?

Wanneer je handelingen of processen gaat automatiseren zijn er voordelen op verschillende niveaus. We sommen de belangrijkste voordelen voor je op:

  • Tijdswinst: Je gaat bepaalde handelingen die dagelijks meermaals terugkomen niet meer manueel of handmatig moeten uitvoeren waardoor er tijd beschikbaar is voor andere activiteiten.
  • Structuur: goede marketing automatisatie geeft structuur in handelingen binnen een organisatie. Je kan erop vertrouwen dat cruciale terugkerende taken effectief en efficiënt worden uitgevoerd.
  • Lead nurturing: een belangrijke term in marketing is lead nurturing. Dit proces zorgt ervoor dat de nieuwe lead een aangename ervaring krijgt van je organisatie en doorstroomt naar een betalende tevreden klant. Marketing automatisatie is de ultieme tool om het leadnurturing-proces met succes te doorlopen. Eenmaal de handelingen bepaald zijn kunnen deze geïmplementeerd worden en gaandeweg kan dit worden bijgestuurd.
  • Chatbot: een chatbot kan bezoekers al segmenteren naar de juiste afdeling. Door het stellen van een aantal gerichte focusvragen komt een chatbericht of aanvraag meteen bij de juiste persoon terecht. Een vraag over bijv. facturatie komt bij administratie i.p.v. de afdeling verkoop.
  • Efficiëntie: Je bent zeker dat bepaalde taken zijn uitgevoerd en opgevolgd. Je moet niet meer de vraag stellen: heeft deze bezoeker een opvolgmail ontvangen of heeft deze klant na on-boarding een welkomstbericht ontvangen? Allemaal handelingen die automatisch verlopen eenmaal deze goed geconfigureerd zijn.
  • Gegevensverwerking: acties uit marketing automatisatie kunnen rechtstreeks verwerkt worden in je CRM-systeem. Hierdoor heeft elke afdeling, zoals verkoop of marketing, meteen alle gegevens ter beschikking voor vervolgacties.
  • Inzicht: je krijgt meer inzicht in vervolgacties.
  • Gesegmenteerde inhoud: je acties kunnen zeer specifiek gesegmenteerd worden op basis van het koopprofiel of een specifieke klantenreis binnen de organisatie.
  • Personaliseer: je kan met marketing automatisering gepersonaliseerde handelingen opstarten waardoor je met meer aandacht op de individuele klant kan focussen.
  • Hogere ROI: marketing automatisering zorgt zonder twijfel voor een hoger rendement op alle vlakken die hierboven vernoemd staan.

Waarom moet ik mijn marketing automatiseren?

Goede marketing automatisatie is een tweeledig traject. Het geeft vertrouwen naar je bezoekers en gemoedsrust naar je organisatie. Potentiële prospects krijgen een geruststellend gevoel van vertrouwen omdat ze met een professionele organisatie kunnen werken waarbij de opvolging vlot en efficiënt verloopt. Aan de andere kant krijgt je personeel meer tijd en middelen om andere taken uit te voeren zoals bijvoorbeeld meer focus op effectieve verkoopgesprekken of het bedenken van creatieve marketingacties.

Daarnaast heeft marketing automatisering het grote voordeel dat je erop kan vertrouwen dat elke taak met dezelfde hoge kwaliteit zal worden uitgevoerd. Elk proces zal worden doorlopen zoals dat ook de bedoeling is en dit geeft op termijn een geweldige boost in productiviteit en het rendement hierop.

Welke marketing automatisatietools kan je gebruiken?

Om een onafhankelijk en uitgebreid overzicht te krijgen, kijk je best eens op Capterra . Je krijgt een duidelijk overzicht van de beschikbare tools met hun voor- en nadelen alsook uitgebreide gebruikerservaringen (reviews). De tool die onze voorkeur krijgt is HubSpot.

Waarom kiest Creative Cookies voor HubSpot?

HubSpot is een krachtig compleet platform waar marketingacties geïntegreerd zijn in een CRM-systeem, een klantenservice oplossing en automatiseren van marketinghandelingen zoals een chatbot, landingspagina’s, nieuwbrieven, rapportages …

Op een duidelijke en gebruiksvriendelijke manier kan je bezoekers converteren naar leads en leads naar tevreden klanten en dit allemaal vanuit één centraal platform dat zowel op desktop, tablet of smartphone beschikbaar is.

Ben je overtuigd van de voordelen van marketing automatiseren?

We kijken alvast uit naar een vrijblijvend leuk gesprek om te kijken hoe we jou kunnen helpen met het uitwerken van jouw marketing automation. Chat met ons, bel ons op 0472 94 77 16  of boek zelf een afspraak in (en ervaar meteen hoe onze marketing automation in de praktijk werkt 😉).

Marketing automatiseren met

  • E-mail campagnes
  • Lead nurturing
  • Nieuwe klanten (welkom)
  • Verloren klanten (win-back)
  • Klantencontacten
  • Sociale media berichten
  • Cross-sell mailing
  • Tevredenheidsenquête

Creative Cookies helpt je graag verder
met jouw marketing automation.

Contacteer ons

Nog niet helemaal overtuigd?

Je kan een demo aanvragen van de mogelijkheden of meteen de mogelijkheden voor jouw situatie bespreken. Maak nu jouw afspraak.

Boek meteen jouw afspraak

De nadelen van marketing automatisatie

Een verkeerde redenering is dat marketing automatisatie eenmalig kan worden geconfigureerd en dat het dan klaar is. Marketing automatiseren is een dynamisch proces dat continue bijsturing vereist voor optimalisatie. De voordelen overstijgen zonder twijfel de nadelen omdat de mogelijkheden eindeloos zijn.

Wat kost marketing automatisatie?

Hier is het principe “from zero to hero” wel van toepassing. Je kan gratis starten met markering automatisatie. Je leest het goed, gratis. En dit heeft zeker al een aantal interessante mogelijkheden. Uiteraard zijn er dan heel wat beperkingen. Natuurlijk zijn de opties dan wel beperkt.

Wat kost het dan zonder beperkingen? Dat is vanzelfsprekend afhankelijk van de situatie. Elke organisatie heeft andere processen maar ook andere verwachtingen. Voor een gemiddelde KMO is een geïntegreerde werkstroom met verschillende complexere handelingen gemiddeld € 4.750,00 per maand (afhankelijk van het aantal gebruikers).

Deze investering omvat een volledig geïntegreerde marketingtool die naast marketing automatisering ook een CRM-systeem, e-mailing, campagnebeheer, rapportages, … bevat. De complete oplossing voor elke vorm van organisatie. Als marketing automatisatie platform adviseren wij HubSpot.

Voorbeelden van marketing automatisering

Marketing automatisatie voor nieuwe leads

  • Beheren en kwalificeren van leadaanvragen via je website
  • Lead nurturing naar een verkooptraject (lees: warm maken)
  • Downloaden van een e-book (interesse van een lead)

Marketing automatisering voor nieuwe of bestaande klanten

  • Onboarding van een nieuwe klant
    • Mail 1 – D-day: Dankbericht en een overzicht van de vervolgstappen
    • Mail 2 – 3 dagen later: Tips voor optimaal gebruik van je product of dienst
    • Mail 3 – 7 dagen later: Evaluatie over de ervaring met jouw bedrijf + vraag voor aanbeveling op bijv. trustpilot.
    • Mail 4: …
    • Mail x: – 1 jaar later: dankbericht voor 1-jarig klant zijn! Want klanten verdienen meer dan ooit erkenning voor het klant zijn van een organisatie.
    • Mail x – x tijd later: tussentijds automatisch klantencontact – evaluatie van product of dienst (in combinatie met een afspraak met uw salesteam voor eventuele cross-selling of up-selling)
  • Dit is een eenvoudig voorbeeld van marketing automatisatie. In dit voorbeeld is bijvoorbeeld ook geen rekening gehouden met als-dan scenario’s of dergelijke. Een eenvoudige opeenvolging van uitvoerbare stappen.

Enkele andere voorbeelden

  • Referenties vragen na een tevreden evaluatie
  • Evaluatieformulier na een klantenserviceaanvraag
  • Dankbericht op de verjaardag dat de klant is klant geworden
  • Opvolging van ontevreden klanten (voorkomen van klantenverlies)
  • Offboarding van een bestaande klant (opvolgen van verloren klanten)